مهره اسب در شطرنج به دلیل شیوه حرکت متفاوت خود یکی از قوی ترین مهره های صفحه شطرنج است.درک اصول اولیه حرکت مهره اسب در شطرنج میتواند به شما کمک کند تا در ابتدای بازی گشایش های قدرتمندی ایجاد کنید و خودتان را برای مات کردن حریف در پایان بازی آماده کنید.
اسب یا به اصطلاح انگلیسی شوالیه (Knight) مهره ای در بازی شطرنج است که به طور سنتی شبیه اسب است. هر بازیکن در ابتدای بازی شطرنج دو مهره اسب دارد. هنگام تنظیم صفحه شطرنج ، مهره های اسب در نزدیکترین ردیف به هر بازیکن، بین مهره فیل و رخ قرار می گیرند.
مهره های اسب سفید، بازی را با b1 و g1 شروع می کنند، در حالی که مهره های اسب سیاه با b8 و g8 شروع می کنند. اما اسب ویژگی هایی دارد که اهمیت آن را در بازی بالا می برد. مهره اسب به دو دلیل اصلی منحصر به فرد است: 1) تنها قطعه ای است که می تواند مثل اسب از روی قطعه دیگری بپرد.
2) هر بار که حرکت مهره اسب در شطرنج انجام می شود؛ متناوب از یک مربع روشن به یک مربع مشکی یا برعکس می رود.
بیشتر بخوانید : فیل در شطرنج
حرکت مهره اسب در شطرنج
حرکت اسب در شطرنج در مقایسه با سایر مهره های شطرنج به نوعی غیرمتعارف است. درحالیکه سایر قطعات در خطوط مستقیم حرکت میکنند، مهره های اسب شطرنج به شکل ‘’L’’ حرکت میکنند – یعنی میتوانند دو خانه را در هر جهتی بهصورت عمودی و سپس یک خانه را بهصورت افقی یا دو خانه را در هر جهتی بهصورت افقی و به دنبال آن یک خانه را بهصورت عمودی حرکت دهند.
مهره اسب تنها مهرهای در بازی شطرنج است که میتواند بدون توجه به سیاه یا سفید بودن مهره های دیگر، از روی مهره های دیگر بپرد. مهره های اسب، مهره های حریف را با جایگزینکردن آنها در خانه خود میگیرند. به دلیل حرکت L شکل خود، مهره اسبی که از مربع سفید شروع میشود، همیشه به مربع سیاه ختم میشود و بالعکس که همان ویژگی تناوب بین دورنگی است که بالاتر توضیح دادیم.
همیشه به یاد داشته باشید که یکمهره اسب تنها زمانی مهرهای را میگیرد که در میدان اشغالی فرود بیاید؛ یعنی مهرهای که بدان ختم میشود، نه آن مهره ای که از روی آن بپرد! یعنی اگر مهره اسب از روی یکمهره دیگر که متعلق به حریف است بپرد، آن مهره را بیرون نینداخته و نکته جالبی که در باره مهره اسب وجود دارد این است که آنها میتوانند چنگالهای ویرانگری را ایجاد کنند.
امتیاز مهره اسب در شطرنج
مهره اسب یکمهره جزئی (مانند فیل) در نظر گرفته میشود و ارزش آن سه امتیاز است. امتیاز مهره اسب در شطرنج هم اندازه مهره فیل است و تفاوت قابل ملاحظه ای با امتیاز مهره وزیر یا رخ دارد. اما با این حال اهمیت زیادی از لحاظ پیاده سازی تاکتیک های شطرنجی دارد.
5 تاکتیک پیشنهادی برای حرکت مهره اسب در شطرنج
از آن جا که اسب شطرنج مهره ای فنی در این بازی تلقی می شود یادگیری تاکتیک های مرتبط با آن نیز در رقابت های شطرنج اهمیت دارد. در ادامه چند نوع از تاکتیک های مرتبط با حرکت اسب در شطرنج را بررسی خواهیم کرد
-
مرکز صفحه را اشغال کنید.
برخلاف مهره های فیل یا مهره های رخ در شطرنج که میتوانند در یک نوبت بهطرف مقابل صفحه حرکت کنند. مهره های اسب در شطرنج دامنه محدودی از حرکات ممکن را دارند و فقط میتوانند در هر زمان در سه فضا جابهجا شوند. بنابراین، مهره های اسب در شطرنج زمانی بیشترین تأثیر را دارند که مرکز تخته را اشغال کنند، زیرا موقعیت مرکزی تعداد حرکات ممکنی را که یکمهره اسب میتواند انجام دهد به حداکثر میرساند.
مهره اسبی که در لبه تخته قرار میگیرد فقط میتواند به سه یا چهار مربع حمله کند، درحالیکه یکمهره اسب در مرکز میتواند به هشت مربع حمله کند. یکمهره اسب در گوشه فقط دو حرکت ممکن دارد.
- به دنبال خانه متروکه باشید.
خانه متروکه یا اوت پُست (Outpost) مربعی برای مهرهای است که پیاده حریف نمیتواند به آن حمله کند. بهویژه زمانی که آن مربع توسط یکی از پیادههای شما دفاع میشود.
مهره های اسب در مرکز تخته بیشترین تأثیر را دارند، اما اصولاً در اینجا نیز بیشترین آسیب را برای حمله از مهرههای حریف دارند. بسیار مفید و مؤثر خواهد بود که به دنبال مناطقی از صفحه شطرنج به سمت مرکز باشید که بهراحتی توسط پیادههای حریف مورد حمله قرار نگیرند. این میدانهای مرکزی قدرتمند که فوراً توسط مهره های دشمن تهدید نمیشوند، بهعنوان “خانه متروکه” شناخته میشوند.
سوراخهای ساختار یا آرایش پیاده حریف شما، اغلب خانههای متروکه عالی برای حرکت اسب در شطرنج فراهم میکنند. اشغال یکخانه متروکه قوی همچنین میتواند پیشرفت حریف شما را محدود کند و به یک جزء کلیدی در حمله نهایی به شاه تبدیل شود.
-
مهره های اسب خود را زودتر جلو ببرید (گسترش دهید).
منظور از جلو بردن مهره های اسب یا توسعهدادن آن، این است که مهره های اسب خود را از خانههایی که هستند خارج کنید و برای نبرد با حریفتان آماده شوید. بسیاری از شطرنجبازان دوست دارند مهره های اسبهای خود را در اوایل بازی جلو ببرند و همراه با اسب تاکتیکها و گشایشهایشان را اجرا کنند.
در واقع، مهره های اسب تنها مهرههایی در بازی هستند که میتوانند قبل از پیادههای خود گسترش داده شوند. حرکت مهره اسب سفید میتواند اولین حرکت بازی باشد. گسترش زودهنگام مهره اسب میتواند به شما کمک کند تا کنترل زودهنگام مرکز را به دست بگیرید. حرکت اسب در شطرنج معمولاً قبل از حرکت مهره وزیر یا مهره رخ انجام میشود. مهره اسبی که بهسرعت گسترش یافته است به شما امکان میدهد در اوایل بازی قلعه کنید، زیرا طبق قوانین شطرنج، مهره اسب و فیل باید قبل از قلعه کردن شاه، حرکت یا توسعه داده شوند.
-
مراقب تله ها باشید.
ازآنجاییکه مهره های اسب در شطرنج با تعداد ثابتی از حرکات، محدود میشوند، بهویژه در برابر تلهها آسیبپذیر هستند. اگر یکمهره اسب روی یک مربع سفید باشد، حرکت بعدی او باید به سمت یک مربع مشکی باشد. در این سناریو، یک مهره اسب بهویژه در برابر مهره های فیل با مربعهای مشکی حساس است. دلیل این امر آن ست که تعداد مربعهایی را که یکمهره اسب میتواند اشغال کند میتواند منجر به شکار مهره اسب پس از چند حرکت پیاده بعدی شود.
-
از چنگال ها بهره ببرید.
همانطور که بالاتر اشاره شد، حرکت منحصربهفرد مهره اسب باعث میشود که آنها بهخوبی برای اجرای چنگال مجهز شوند. این تکنیک زمانی اتفاق میافتد که مهره شما به دو مهره حریف به طور همزمان حمله کند. بهعنوانمثال، اگر شما در حال کنترل یک مهره اسب سیاه هستید، ممکن است به طور همزمان به شاه سفید و وزیر حمله کنید، حتی اگر آن مهرهها از یکدیگر فاصله زیادی داشته باشند. بیشتر بخوانید: حرکت چنگال در شطرنج
پرسش و پاسخ درباره مهره اسب در شطرنج
1- امتیاز مهره اسب چند است؟ امتیاز این مهره 3 امتیاز است.
2- حرکت اسب در شطرنج چگونه است؟ حرکت مهره اسب به شکل حرف L در انگلیسی حرکت می کند.
برای دریافت آموزش های بیشتر شطرنج می توانید به لینک مقابل مراجعه فرمایید: کلاس آنلاین شطرنج